Dragon Quest VIII

Spillets helt, med det passende navnet Hero.

En mystisk narr. Et forbudt septer. En forferdelig forbannelse. Et tidligere idyllisk kongerike ligger nå forviklet i et nett av forheksede slyngplanter. Kongen og prinsessen har blitt forvandlet til en frosk og en hest, og slottet og undersåttene er fryst fast i tiden. Bare du kan redde kongen og landet ved å lette den grusomme forbannelsen.

Som den tause helten Hero stuper du inn i Dragon Quests VIIIs vakre verden. Reisen begynner idet Hero, banditten Yangus, kongen og prinsessen jakter på den onde trollmannen Dhoulmagus, som har forhekset kongedømmet Trodain. Dhoulmagus etterlater seg en sti av død og fordervelse, som du modig følger hakk i hel.

Sulte ihjel foran matboksen

Alltid er det noe som er i veien for at alt skal gå flytende. Hver oppgave har haugevis av underoppgaver som må løses på ferden. Enten er det en feig prins eller et magisk speil som ikke fungerer. Tilsynelatende korte oppdrag kan strekke seg over flere kontinenter. Da er det kjekt med en ferdighet kalt «Zoom». Man sparer mye tid ved å kunne transportere seg fra by til by som du har besøkt en gang før. «Zoom» alene er ikke den eneste ferdigheten du vil lære deg å elske. «Whistle» kommer også ekstremt godt med. Med denne slipper du å gå i sirkler på kartet for å møte fiender. Du bare bruker egenskapen, og fienden møter deg på stedet.

Pengekrevende kirke

Prestene i Dragon Quest VIII kommer ikke beskjedent med kollektbøssen til deg. På den lange reisen for å forvandle kongen tilbake, stikker man innom haugevis av kirker hvor man kan forvente å bruke en del harde kontanter. Å skrifte til minnekortet eller få vite hvor mye erfaringspoeng du mangler til neste nivå, er gratis. Resten av tjenestene krever at du åpner lommeboken for så å øse ut dine hardt tjente kontanter. Om du skulle være uheldig å stryke med, blir du dratt tilbake til kirken du lagret sist i. Der rapper de halvparten av pengene dine før du får gå derfra. Derfor er det viktig å kunne bruke banken flittig slik at du ikke mister noe gull.

Yangus, en tidligere banditt som reiser med Hero.

Tidkrevende og utfordrende

Til tross for at du reiser sammen med en konge og en prinsesse, har man ekstremt lite penger å bruke. Med dagens RPG-er er man vant til at fiendene spruter penger rundt seg. Monstrene har – som deg – dårlig råd. Om du klarer å presse ut 150 gull fra en gruppe med fiender, er du virkelig heldig. Jeg kan avsløre at mot slutten av spillet tjener du litt over 200 gull for hver fiende du beseirer. Som helten kan du føle hvordan det er å sikle etter våpen du ikke har råd til. Reis ut til områder med «rike» fiender for å plystre på dem. Etter en times hard kamp mot monstergrupper, er man kanskje i nærheten av våpen eller rustning til en av dine kompanjonger.

Trening gjør mester. Udøde prester, onde magikere og fiskemenn kan virke overvelmende i første omgang. Det eneste som kan gjøres er å trene. Sloss mot hordevis av monstre for å øke dine kampferdigheter. Sørg for å besitte kraftige våpen og sterk rustning før du går ut i kamp. Hvis ikke dauer du.

Den cel-shadede grafikken i spillet gjør landskapet imponerende.

Kampsystemet

Forbered deg på å ta en tidsreise. Har du ikke spilt gamle RPG-spill, så forvent deg noe ekstremt nedtonet i forhold til det du er vant med.

Kommandoer

  • Fight – Angrep fienden med et fysisk angrep.
  • Defence – Beskytt deg selv i en runde.
  • Psyche Up – Øker din «tension level». Jo høyere «tension», jo høyere angrepstyrke. Lad opp til maks for å utløse et ekstremt krafig angrep.
  • Ability – Hver gang karakteren din går opp et nivå, kan du øke dine ferdigheter med forskjellige våpen og personlige egenskaper. Disse gir deg ferdigheter du kan bruke i kamp.
  • Spells – På gitte nivåer får du nye magier du kan bruke mens du slåss.
  • Item – Gi gjenstander til dine lagkamerater for å bruke dem i kamp. Gjenstander som ligger i ryggsekken kan ikke brukes.

Skulle du være utålmodig, er ikke dette spillet noe for deg. Dette spillet kjører en hardbarka, klassisk RPG-stil som er mye mer utfordrende enn dagens generasjon. For å komme deg gjennom alt på ærlig vis, må du jobbe med både erfaringspoengene og gullreservene. På den annen side sitter du igjen med godt over 70 timer sorg, frustrasjon og glede.

Totalkarakter

Imponerende cel-shade-grafikk, og spillet tar deg virkelig med tilbake til RPG-enes glansdager. Spillet krever dog en god del tålmodighet.

9 /10

Kommentarer fra Facebook