Ny informasjon om Final Fantasy XIV

Share

Square Enix skulle i går holde sin E3-pressekonferanse, men bestemte seg i stedet for å holde en spørsmål-og-svar-seanse med pressen, som kun omhandlet Final Fantasy XIV.

Mye informasjon om sensasjonsavsløringen kom frem, og vi har samlet alt i denne artikkelen. Er du nysgjerrig på spillet, kan det derfor lønne seg å lese videre.

Hva vet vi om spillet?

Selv om vi kjenner rasene som dukker opp i Final Fantasy XIVfra Final Fantasy XI, foregår spillene i forskjellige univers. Grunnen til at Square Enix har valgt å ta med de samme rasene, er at dagens Final Fantasy XI-spillere skal kunne opprette en karakter som ligner den de spiller med i dag. Ettersom Final Fantasy XIV ikke vil ta plass i Vana’diel, og de to spillene vil være så ulike, vil man ikke kunne flytte karakteren sin fra Final Fantasy XI til Final Fantasy XIV. PlayOnline vil ikke være en del av Final Fantasy XIV, men spillere vil kunne kopiere vennelisten sin over til spillet.

Square Enix ønsker å ha stor variasjon i spillet allerede fra lansering, og vil satse på å ha mye innhold både for solospillere og gruppespillere fra begynnelsen av. Kunnskap og erfaring de har fått gjennom Final Fantasy XI vil brukes aktivt i utviklingen av Final Fantasy XIV, og nøkkelordet her er «The growth and development of the character».

Karakteren vil kunne vokse og utvikles på en mye mer naturlig måte enn tidligere, uten å kreve for mye av spilleren. Square Enix avslører at Final Fantasy XIV alltid vil ha noe å by på for enhver spiller, uansett om han ønsker å spille alene eller i grupper, og uansett hvor lenge spilleren vil holde på, enten det er i 40 minutter, eller hele dagen.

Noe informasjon om kampsystemet ville Square Enix ikke gi enda, men de kunne avsløre at jobb-systemet vil utvides, og være ganske ulikt det vi kjenner fra Final Fantasy XI. Samme måte å fortelle historien på som i Final Fantasy XI, og god grafikk vil være sentralt i Final Fantasy XIV. Vi fikk også vite at mange nye systemer, som aldri har blitt brukt i MMO-spill tidligere, vil være tilgjengelig i Final Fantasy XIV. Hva nå enn det måtte bety.

Square Enix fortalte også at spillet ikke vil være en kopi av World of Warcraft, men at også Final Fantasy XIV vil sikte seg inn på «casual gamers».

Hva vet vi om utviklingensprosessen?

Det er planlagt utgivelse av Final Fantasy XIV samtidig over hele verden, både på PC og PlayStation 3. Både engelsk, japansk, fransk og tysk versjon vil være klar ved lansering, og alle servere vil være verdensomspennende. Konsolleksklusiviteten til PlayStation 3 er dog relativ, og Square Enix forteller at Final Fantasy XIV også kan dukke opp på andre konsoller etterhvert. Ved lansering er det likvel kun PlayStation 3 som vil ha spillet.

Vi fikk vite at en beta-utgivelse planlegges, men ettersom en nøyaktig utgivelsesdato for spillet ikke er bestemt, er det også usikkert når betaen vil kjøres igang. Hvorvidt Final Fantasy XI-spillere vil få tilgang til betaen ville ikke Square Enix svare på. Det vi fikk vite var at Final Fantasy XIfremdeles vil støttes, og at nytt innhold for spillet er planlagt i det minste for ett år fremover, såFinal Fantasy XIV vil ikke erstatte Final Fantasy XI, men heller gi brukerne valget mellom to spill.

Det ble fra begynnelsen planlagt å lage det beste Final Fantasy-spillet noensinne, og Square Enix mente at dette lot seg løse på best mulig måte ved å lage et MMORPG. Grunnen til at det ble bestemt å lage et nytt spill, fremfor å videreutvikleFinal Fantasy XI, er at dette var designet for PlayStation 2. Med et MMORPG i Final Fantasy XIs størrelse må mye nytt innhold utvikles, og portering til nye teknologier ville tatt veldig mye ressurser. Det ble derfor bestemt at det heller var på tide å lage noe nytt.

Grafikken i spillet vil være på topp. Det vi allerede har fått se i videoen, kampscenen med Galkaen, kjører gjennom spillmotoren, og er ikke en FMV-sekvens. Square Enix tror at spillere vil forelske seg i verdenen og historien i Final Fantasy XIV, og at de derfor vil velge dette fremfor andre MMO-spill.

Det har siden avsløringen under Sonys pressekonferanse svirret rykter om at Final Fantasy XIV vil være gratis å spille. På spørsmål om dette, avfeide Square Enix ryktene med å fortelle at ingen priser er bestemt enda.

Konklusjon

Undertegnede spilte selv Final Fantasy XI i en liten periode, og jeg må si at stemningen i spillet var av de bedre. Spillets største problem var at for å få opp karakterens nivå, var man nødt til å bruke endeløse timer på bare å slåss. Forhåpentligvis vil Square Enix ha funnet en bedre løsning denne gangen. Det blir uansett spennende å følge med på spillet, for det regnes som forholdsvis sikkert at vi vil få enda mer informasjon om det i månedene som kommer.

Kommentarer fra Facebook
Share