Hvordan vil Final Fantasy-serien se ut fremover?

Gameinformer har intervjuet skaperne av Final Fantasy XIV og Final Fantasy XV.

I nyeste utgave har Gameinformer snakket med Hajime Tabata, skaperen av Final Fantasy XV, og Final Fantasy XIVs regissør Yoshi-P (Naoki Yoshida) om hva de vil gjøre for å ta Final Fantasy-serien i retning tilbake til sin storhetstid.

Final Fantasy XIVs reddende engel

yoshi-p
Naoki Yoshida er mannen som reddet Final Fantasy XIV.

Etter fiaskoen Final Fantasy XIV var, fikk Yoshi-P, eller Naoki Yoshida som han egentlig heter, oppgaven å redde MMORPG-et. Den gedigne oppgaven gikk ut på å lage hele spillet på nytt, helt fra begynnelsen av. Da Final Fantasy XIV ble relansert i 2013, med undertittelen A Realm Reborn, gjorde de gode anmeldelsene  det fort klart at han hadde klart å løse oppgaven mesterlig. I 2015 ble det med utvidelsespakken Heavedsward klart at spillet heller ikke vil tape seg igjen med det aller første.

Yoshi-P mener at et MMORPG er en suksess om det kan holde det gående i ti år, og det er dette som er det nåværende målet for Final Fantasy XIV, men han presiserer at de har en stor jobb foran seg, ettersom det krever at han klarer å holde på fansenes oppmerksomhet i lang tid fremover. Han har høye ambisjoner, men er det noen som kan klare dette, må det være Yoshi-P. Han og teamet er allerede i full gang med å jobbe med neste utvidelsespakke.

Final Fantasy XV-skaperen

Hajime Tabata tok over utviklingen av Final Fantasy XV etter Tetsuya Nomura.
Hajime Tabata tok over utviklingen av Final Fantasy XV etter Tetsuya Nomura.

Da Hajime Tabata tok over regien av Final Fantasy XV etter Tetsuya Nomura for noen år siden, var målet å gjøre det samme med hele Final Fantasy-serien som Yoshi-P har klart å gjøre med Final Fantasy XIV, nemlig å redde den og ta den tilbake til sin storhetstid. Dette kan fort bli en enda vanskeligere oppgave, for selv om det bare er tre år siden det ble annonsert at spillet ikke lenger skulle hete Final Fantasy Versus XIII, har fans nå ventet i nesten ti år på det.

Tabata håper på at Final Fantasy XV skal få samme slagkraft som Final Fantasy VII i sin tid hadde, og skal få til det ved å fokusere mye på sterke følelsesmessige øyeblikk, slik han ble kjent for da han skapte Crisis Core: Final Fantasy VII og Final Fantasy Type-0. Han forteller at Final Fantasy XV vil inneholde mange tilbakeblikk over hovedkarakteren Noctis’ liv og oppvekst, i motsetning til tidligere spill i serien, som stort sett kun fokuserer på en gitt tidsperiode i karakterenes voksenliv.

Han drar også frem at for å kunne konkurrere med vestlige RPG-er i denne konsollgenerasjonen, som The Witcher 3: The Wild Hunt og Fallout 4, er det viktig å gjøre Final Fantasy XV til et open world-spill.

Hva som vil skje med Final Fantasy-serien fremover, vil fremtiden vise, men med disse to bak rattet blir det spennende å se hvordan det hele vil utvikle seg.

Intervjuene kan leses i sin helhet i magasinutklippene i galleriet nedenfor.

Kommentarer fra Facebook