Omsider-omtale: I am Setsuna

Share

I am Setsuna er åpenbart et kjærlighetsbrev til fansen av gode gamle jRPG-spill til Super Nintendo og PlayStation. Men kan det leve opp til forventningene?

I am Setsuna ble utviklet av det Square Enix-eide studioet Tokyo RPG Factory. Det ble opprinnelig sluppet til PlayStation Vita, PlayStation 4 og PC i Japan den 18. februar 2016. Et halvt år senere fant det også veien til våre trakter. Da Nintendo Switch ble sluppet i mars 2017, fikk det igjen en oppsving, som lanseringstittel for konsollen.

Historien til I am Setsuna

Handlingen i I am Setsuna er lagt til en verden fanget i en evigvarende vinter. En ung kvinne ved navn Setsuna skal ut på en pilegrimsreise. Denne skal ende med at hun ofrer seg selv for å holde den snøfylte verdenen fri for monstre.

I am Setsina
Endir forsøker, på oppdrag fra en mysisk mann, å ta livet av Setsuna.

Hovedpersonen Endir, en leiesoldat, møter en  mystisk mann som gir ham i oppdrag å ta livet av Setsuna. Han mislykkes i dette, og blir i stedet overumplet og fanget av Setsunas beskyttere. Folkene rundt Setsuna mener at Endir bør dømmes til døden for dette drapsforsøket, men Setsuna griper inn, og gir ham sjansen til å gjøre opp for seg ved å reise sammen med henne på pilegrimsreisen og beskytte henne.

Ettersom reisen uansett skal føre til døden for Setsuna, godtar Endir dette, og regner det som om oppdraget hans da teknisk sett vil være utført.

Flere følgesvenner slutter seg til reisen, og vi får gjennom spillet også innblikk i deres historier. Eksempler på disse er Kir – et medlem av en stamme som innehar mye magisk energi, og Nidr – som tidligere har vært beskytter for en pilegrimsreise som endte i tragedie. Sistnevnte har mange likhetstrekk til Auron fra Final Fantasy X.

Gameplay

Kampsystemet i I am Setsuna
Kampsystemet i I am Setsuna har mye til felles med det vi finner i Chrono Trigger

I am Setsuna er designet for å appelere til fans av spillene Square Enix slapp ut i gull-æraen på 90-tallet. Kamper kjempes på verdenskartet, slik som i Chrono Trigger. Selve kampsystemet har også mye til felles med det du finner der. Når forholdene ligger til rette for det, kan man eksempelvis kombinere angrep fra to eller tre karakterer på akkurat samme måte som man kunne i det kritikerroste spillet til Super Nintendo.

Man slåss i et ATB-system, hvor man kan velge å enten pause angrep fra motstandere mens man velger sitt eget neste angrep, eller om man vil ha full flyt i kampene der alle kan angripe når man er klar for det.

Kjøp Lost Sphear til Nintendo Switch hos CDON

Kjøp Lost Sphear til PlayStation 4 hos CDON

Grafikk og Presentasjon

Grafikken i I am Setsuna
I am Setsuna ser veldig pent ut, men det overveldende hvite landskapet kan bli litt ensformig i lengden.

Det er ikke bare på gameplay-siden at Tokyo RPG Factory frir til fansen av gamle Square Enix-spill. Også utseendet har mye til felles med Final Fantasy-spillene til Sonys første PlayStation-konsoll. I am Setsuna har et forholdsvis enkelt utseende, men det passer veldig godt til settingen i spillet.

Karaktermodellene har tydelig hentet inspirasjon fra anime-stilen til de klassiske Final Fantasy-spillene. De minner kanskje mest av alt om de man finner i Nintendo DS-remakene av Final Fantasy III og IV.

Enkelte områder er aldeles nydelige å se på, men det kan til tider bli litt mye av det gode, og de snøfylte landskapene vil etterhvert kunne oppleves som litt lite varierte.

Les videre: Møt I am Setsuna

Lyd og musikk

Stemmene til karakterene i spillet har ikke blitt oversatt fra japansk, men blir i stedet tekstet. Det er ikke så ofte vi hører noe fra dem, bortsett fra i kampene. Det er i utgangspunktet ikke noe i veien med dette, men kommentarene som kommer fra Endir i kamper, som ofte repeteres, kan bli litt slitsomme i lengden.

Musikken i spillet er på den andre siden helt magisk. Soudtracket er utelukkende komponert på piano, og inneholder låter som virkelig kan konkurrere med de vi kjenner fra de gamle Final Fantasy-spillene. De som spilles oftest kan kanskje bli litt ensformige i lengden, men alt i alt er dette et område hvor I am Setsuna virkelig gjør det riktig!

Konklusjon

Å sette all sin lit til nostalig, trenger ikke nødendigvis å være lurt.

I am Setsuna må tåle å bli sammenlignet med spillene det er inspirert av. Selv om spillet er en solid opplevelse fra ende til annen, når det ikke helt opp til Chrono Trigger og Final Fantasy-spillene fra PlayStation-æraen.

Spillet både ser og høres veldig bra ut, selv om noen av områdene kan oppleves som litt repeterende. Kampsysemet er solid, men gjør ikke noen særlige nyvinninger i forhold til hva som allerede har blitt gjort før, og kan dermed ikke kalles innovativt.

Jeg klarte ikke helt å elske historien i spillet, men I am Setsuna klarer likevel å trykke på noen riktige knapper. Reisen er en glede å spille gjennom.

Totalkarakter

Digger du de gode gamle Square Enix-spillene, vil du nok også kunne finne noe du liker i I am Setsuna.

8/10

I Am Setsuna – Wikipedia

I Am Setsuna was developed by Tokyo RPG Factory, a studio created by Square Enix and staffed by external staff to produce role-playing video games (RPGs). The concept for I Am Setsuna was written in September 2014, with development beginning the following month. The alpha build was completed by August 2015.

Kommentarer fra Facebook
Share