dnoate skrev:Jeg likte ideen hans, ja. Selvfølgelig litt vanskelig å gjøre, men veldig interessant. Jeg forsto ikke helt hva han skulle gjøre med flymusikken, da.
Hvis det er én som klarer noe slikt, så er det Bear McCreary. Her snakker vi et musikalsk geni uten like. Når det kommer til temaene og flygingen i Dark Void, har han laget ett (eller flere) tema for når hovedpersonen er på bakken og ett (eller flere) for når han er i lufta. Først ønsket utviklerne at flygetemaet/-temaene skulle begynne hver gang idet spilleren tok av fra bakken, men siden denne funksjonen er såpass fleksibel i spillet, lar ikke dette seg gjøre (Su-per-maaan! ... Awww, rett tilbake på bakken, ooog ... Su-per-maaa--! Ja, tilbake på bakken igjen). Derfor har han plassert "langs-bakken"-temaene på nivåer der spilleren antakeligvis vil holde seg mest på bakken, og vice versa. Etter min mening er dette den beste løsningen. Den andre var ikke særlig gjennomtenkt.
dnoate skrev:Og angående FF-musikken, mener jeg at Piano Theme var brukbar, og Battle Theme var, i den formen Tonika har den, ganske tøff. Det eneste skikkelige jeg har å komme med, er at den også minner veldig om musikken fra Unlimited Saga.
Jeg syns ærlig talt ikke pianotemaet er så veldig bra. Hvis jeg har forstått det riktig, og dette er en låt i C-dur, så føler jeg at altfor mange fraser starter fra septimen (det vil si H):
Final Fantasy XIII - Piano Theme (C-dur)
Temaet er ikke direkte dårlig - jeg sier ikke det. Men sammenliknet med Zanarkand-låta til Uematsu og f.eks. pianotemaet i Kingdom Hearts, så er ikke dette supre greier av Hamauzu.
Battle Theme (Trailer mix) bruker, i likhet med den tradisjonelle kampmusikken, hovedtemaet til Final Fantasy XIII. Det er et veldig pent og enkelt tema som - i kampmusikken - går i F#-moll. Jeg har imidlertid hørt den andre steder i A-moll:
Final Fantasy XIII - Main Theme (A-moll)
Der hovedtemaet virkelig kommer fram, er i traileren som sist ble utgitt før Square Enix viste noe gameplay (
denne). I begynnelsen er det kun et forspill til hovedtemaet, som begynner for fullt ved 1.47.
En sidenote: Det er litt morsomt å sammenlikne hvordan musikken i denne traileren slutter i forhold til "Finale"-låta i Unlimited Saga-albumet. Det er tydelig at vi snakker om samme komponist her.
Beklager jattet mitt, men jeg kunne ikke dy meg. Jeg er en ferskis innen musikkteori, så det er enormt moro å analysere låter.

Bear with me!
Hello, Dave.