Anonymous

Slik blir musikken i Final Fantasy XIII

Kommenter nyheter og artikler som publiseres på Final Fantasy Norge

Slik blir musikken i Final Fantasy XIII

Innlegg FFNorge » 21 Apr 2009, 01:35

Final Fantasy Norge har nå utviklet og implementert en musikkspiller kun forbeholdt de nye nettsidene. I anledning lanseringen av Tonika gir vi deg intet annet enn to eksklusive låter fra Final Fantasy XIII.

http://finalfantasy.no/article/Slik-bli ... /04/21/16/
Brukerens avatar
FFNorge

[ Avlogget ]

Re: Slik blir musikken i Final Fantasy XIII

Innlegg Atticus » 21 Apr 2009, 15:39

Piano Theme var fin, ellers har jeg lite å si om den. Slossetemaet, derimot, er jeg ikke noen stor fan av, ikke at den er dårlig eller noe, men den griper meg liksom ikke helt. Det gjør null intrykk. Jeg mener at dette er en av de temaene man ikke skal kunne klare å la være å nynne når man ikke spiller. Dvs, at man nynner den når man sitter på skolen, jobb, whatever og kjeder seg.

Men den kan jo vokse på meg, for all del.

Også er det jo gøy med egen musikkspiller :)
Drager gjør meg kåt.
Brukerens avatar
Atticus

[ Avlogget ]

Innlegg sirbull » 21 Apr 2009, 20:14

Må si meg enig. Pianostykket var fantastisk, men resten virker litt for J-pop for min del.. Savner Nobuo jeg!!
Brukerens avatar
sirbull

[ Avlogget ]

Innlegg Jecht » 22 Apr 2009, 03:11

Ja merker absolutt at jeg savner Uematsu san. Men jeg likte faktisk battle theme jeg. Har likt den helt siden jeg hørte den på de første trailerne.
http://remvan3d.com

PSN remvan
Xbox Live IVI Jecht IVI
Wii 4315 1281 5454 0882
SSBB: 2535-5078-8009
Mario kart: 1719-3853-1067

Steam remvan
Brukerens avatar
Jecht

[ Avlogget ]

Innlegg vaan » 22 Apr 2009, 07:26

Jeg likte battle theme også ganske godt. ( forestiller meg å sitte å spille spillet med musikken der på surround annleget. )
PSN : stresslessnissen
Brukerens avatar
vaan

[ Avlogget ]

Innlegg Kamatari » 22 Apr 2009, 09:39

Har selv aldri vært så ekstremt opptatt av musikken i spillet, men jeg merket at den har mye å si når jeg spilte igjennom FFX-2. Det blir bare ikke samme følelsen når alle sangene består av hyper j-pop musikk. Så forhåpentligvis er det ikke så alt for gale i de nyeste spillene.
Brukerens avatar
Kamatari

[ Avlogget ]

Innlegg sirbull » 23 Apr 2009, 00:51

Altså, å høre sangen en gang, eller ja, TO ganger går fint liksom, men vi snakker om battle theme her. Låta som kommer hvert andre minutt, og som starter fra begynnelsen hver gang. Men ble lei nok låtene i de gamle spillene (helt til man tok noen dagers pause, også var det på med nostalgi igjen). Tror dette kommer til å bli litt i meste laget for meg. Men jeg satser alle kortene på at Square kjører foskjellige låter denne gangen. Tidene har forandret seg. Akkurat der gjorde FFXII noe riktig ;)
Brukerens avatar
sirbull

[ Avlogget ]

Innlegg Jecht » 23 Apr 2009, 02:35

Ja, og det har de gjort med "The LAst Remnant" iallfall. Der bytter til og med låte ettersom hvordan kampen går, eller hvor lenge den er.

PSN remvan
Xbox Live IVI Jecht IVI
Wii 4315 1281 5454 0882

Steam remvan
Brukerens avatar
Jecht

[ Avlogget ]

Innlegg sirbull » 23 Apr 2009, 11:20

Hærlig. Plis Square, ikke la Last Remnant være bedre enn Final Fantasy XIII!
Brukerens avatar
sirbull

[ Avlogget ]

Innlegg Fenrir » 23 Apr 2009, 15:17

Angående dette med spillmusikk har Bear McCreary (komponisten bak soundtrackene til Battlestar Galactica, Terminator: The Sarah Connor Chronicles og nå senest spillet Dark Void) en veldig tøff idé. Se intervjuet på bloggen hans (videoen under det første avsnittet).
Hello, Dave.
Brukerens avatar
Fenrir
Administrator

[ Avlogget ]

Innlegg dnoate » 23 Apr 2009, 16:05

Jeg likte ideen hans, ja. Selvfølgelig litt vanskelig å gjøre, men veldig interessant. Jeg forsto ikke helt hva han skulle gjøre med flymusikken, da.

Og angående FF-musikken, mener jeg at Piano Theme var brukbar, og Battle Theme var, i den formen Tonika har den, ganske tøff. Det eneste skikkelige jeg har å komme med, er at den også minner veldig om musikken fra Unlimited Saga.
Red Bull makes my brain smile.
Brukerens avatar
dnoate
Kosebamse

[ Avlogget ]

Innlegg Jecht » 23 Apr 2009, 18:54

Som er et ordentlig drittspill vel og merke :P.

PSN remvan
Xbox Live IVI Jecht IVI
Wii 4315 1281 5454 0882

Steam remvan
Brukerens avatar
Jecht

[ Avlogget ]

Innlegg sirbull » 23 Apr 2009, 21:08

Åja, steike. Husker jeg kjøpte det fordi jeg fikk FFX-2 prequel eller noe med. Va 10 minutter med samme FFX graffikk og et skikkelig drittspill jeg hatet alle de timene jeg faktisk spilte det. Lag brettspillet, det funker sikkert :P
Brukerens avatar
sirbull

[ Avlogget ]

Innlegg Fenrir » 24 Apr 2009, 00:11

dnoate skrev:Jeg likte ideen hans, ja. Selvfølgelig litt vanskelig å gjøre, men veldig interessant. Jeg forsto ikke helt hva han skulle gjøre med flymusikken, da.

Hvis det er én som klarer noe slikt, så er det Bear McCreary. Her snakker vi et musikalsk geni uten like. Når det kommer til temaene og flygingen i Dark Void, har han laget ett (eller flere) tema for når hovedpersonen er på bakken og ett (eller flere) for når han er i lufta. Først ønsket utviklerne at flygetemaet/-temaene skulle begynne hver gang idet spilleren tok av fra bakken, men siden denne funksjonen er såpass fleksibel i spillet, lar ikke dette seg gjøre (Su-per-maaan! ... Awww, rett tilbake på bakken, ooog ... Su-per-maaa--! Ja, tilbake på bakken igjen). Derfor har han plassert "langs-bakken"-temaene på nivåer der spilleren antakeligvis vil holde seg mest på bakken, og vice versa. Etter min mening er dette den beste løsningen. Den andre var ikke særlig gjennomtenkt.

dnoate skrev:Og angående FF-musikken, mener jeg at Piano Theme var brukbar, og Battle Theme var, i den formen Tonika har den, ganske tøff. Det eneste skikkelige jeg har å komme med, er at den også minner veldig om musikken fra Unlimited Saga.

Jeg syns ærlig talt ikke pianotemaet er så veldig bra. Hvis jeg har forstått det riktig, og dette er en låt i C-dur, så føler jeg at altfor mange fraser starter fra septimen (det vil si H):

Final Fantasy XIII - Piano Theme (C-dur)
Bilde

Temaet er ikke direkte dårlig - jeg sier ikke det. Men sammenliknet med Zanarkand-låta til Uematsu og f.eks. pianotemaet i Kingdom Hearts, så er ikke dette supre greier av Hamauzu.

Battle Theme (Trailer mix) bruker, i likhet med den tradisjonelle kampmusikken, hovedtemaet til Final Fantasy XIII. Det er et veldig pent og enkelt tema som - i kampmusikken - går i F#-moll. Jeg har imidlertid hørt den andre steder i A-moll:

Final Fantasy XIII - Main Theme (A-moll)
Bilde

Der hovedtemaet virkelig kommer fram, er i traileren som sist ble utgitt før Square Enix viste noe gameplay (denne). I begynnelsen er det kun et forspill til hovedtemaet, som begynner for fullt ved 1.47.

En sidenote: Det er litt morsomt å sammenlikne hvordan musikken i denne traileren slutter i forhold til "Finale"-låta i Unlimited Saga-albumet. Det er tydelig at vi snakker om samme komponist her.

Beklager jattet mitt, men jeg kunne ikke dy meg. Jeg er en ferskis innen musikkteori, så det er enormt moro å analysere låter. :oops: Bear with me!
Hello, Dave.
Brukerens avatar
Fenrir
Administrator

[ Avlogget ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester